ZSV
Psychologie
Psyché – duše (nauka o duši - náboženství)
Logos – věda
- téma vědění = proces
- Descartes
- téma duše pozvolna mizí a přechází v téma vědomí
- John Lock - navazuje na Descarta
- navrhuje metodu, která zkoumá to co probíhá v mysli (intropekce)
- tabula rassa - člověk je při narození čistá nepopsaná tabule - zkoumání myšlenkových pochodů
- etapa antické Řecko Řím a středověk
- Pedogogická =
- self direction - vnitřní kontrola a řízení
- Psychologická
- Žák je aktivní aktér svého učení, má určité cíle – Znalosti, vědomosti, dovednosti
- Základní
- Obecná
- Vývojová
- Patopsychologie
- Sociální psychologie
- Psychologie osobnosti
- Aplikovaná
- Pedagogická – váchova žáků
- Klinická
- Poradenská
- Psychologigie – sportu, soudní, práce, zdraví, umění
- Základní teoretické otázky, podává celkový obraz o člověku
- Zájem
- Poznávací procesy
- chování
- vnímání
- motivace
- paměti
- City a emoce a celková dynamika rozvoje člověka
- Problematika zaměřenosti a úsilí člověka
- hodnotová orientace
- postoje
- zájmy
- potřeby
- Analýza činosti jimiž se člověk přispůsobuje okolí a jimiž přispůsobuje své okolí a svým plánům a záměrům
- Vědomá autoregulace člověka
- vytyčování a realizace plánů člověka
- tvorba projektu vlastního života
- Zabývá se problematikou osobnosti
- pohledem na celistvost člověka
- s ohledem na vlastnosti a dovednosti
- Vývojová psychologie
- Zabývá se pojetím psychologického vývoje včetně vývojových anomálií
- činitele ovlivňující vývoj
- Etapy vývoje osobnosti:
- Piagetova
- od narození
- má 5 etap podle poznávacích procesů a způsobu myšlení:
- Senzomotoická inteligence
- 0 – 1,5 roku
- poznávací procesy a vnímání
- Symbolické a předpojmové myšlení – do 4 let
- Názorové myšlení – 4 – 8 let
- Konkrétního myšlení – 8 – 14 let
- Formáních operací – 14 – 18 let
- Eriksonova teorie
- Dělení na 8 etap
- 0 – 1 – získávání důvěry
- 1 – 3 – pocit autonomie
- 3 – 6 – předškolní věk
- řešení konfliktů mezi vlastní iniciací a pocitu vyny
- vyvýjí se sebevědomí
- 6 – 12 let – mladší školní věk
- pocit vlastní snaživosti práci
- braníme se meně cennosti
- 12 – 19 let – dospívání – hledání vlastní identity
- 19 – 25 let – mladá dospělost – připraven na sblížení, pocit intimity
- 25 – 50 let – pocit generality
- 50 - ??? let - stáří
2.etapa novověk
1. učení je činnost individuální
Délka učení Přestávka Aktivita
20-30min. 2-5min. WC
1,5-2hod. 15-20min. Hudba
3hodiny 1-1,5hod. Sport
=>pokud rozvíjíme učení atd. rozvíjí se učební kompetence(způsobilost) umět si s učivem poradit
učební strategie podle F.P.Robinsona a E.J.Thomase -
SQ4R
S = survey(prozkoumej)
Q = questions(ptej se)
4 R = read(čti) , reflect(zvažuj), recite(opakuj), review(zrekapituluj)
Křivka zapomínání
Psychologické disciplíny
Učební autoregulace
- učební autoregulace = metakognitivní strategie - učení jak se učit
2. činnost v čase a prostoru
3. ujasnit smysl života
4. rámcová soustava
5. získávání poznatků
6. vedeme dokumentaci
7. vytvoření mechanismů kontroly učení
8. studijní partner
9. vcítění do učitele
10. analýzy chyb a jejich odstranění
Současné pojetí psychologie
- Hlubinná
- Neobehaviorismus
- Kognitivní (poznávací)-G.A. Kelly, důraz na poznávací procesy ,kterými si vytváříme tzv. vnitřní obrazy vnějšího světa, skrze ně jsme schopni sebereflexe a utváření své vlastní hodnotové orientaci
- Humanistická - Rogers, Maslow
- klade důraz na sebevyjádření, pravou identitu, seberealizaci, člověk je vnějšími tlaky ovlivňován, dochází k odcizování sebe samého - E.C. Tolman, navazuje na behaviorismus, klade důraz na chování, ale na základě jemnější analýzy vztahy mezi podměty ps. -S. Freud, E. Fromm, A.Adler, zkoumá vědomé i nevědomé procesy
Vývoj psychologických teoriích:
- Zikmund Froyd – zakladatel moderní psychologie
- ID - prožívání
- EGO - chování
- SUPEREGO – jednání
- Předmět zájmu: prožívání, chování, jednání, vlastnosti a postoje lidí, osobnosti, člověka vývojem jejich krizemi, úsilím, které člověk musí vynaložit při těžkých životních situacích